De voordelen van meditatie.

Dagelijks mediteren heeft heel wat voordelen. Ik zet ze hier even op een rijtje:

Evenwicht tussen het verdrinken in emoties en het verdringen van emoties

Meditatie biedt je de mogelijkheid om vanuit de positie van toeschouwer jouw eigen gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties te aanschouwen en te aanvaarden zonder erin meegesleurd te worden.

Waardering voor wat je hebt, de mensen om je heen, …

Door te mediteren kan frustratie (omdat je de dingen anders wil dan ze nu zijn) omgezet worden in appreciatie. Je krijgt dus meer oog voor de kleine momentjes van geluk. Je leert bepaalde vanzelfsprekendheden opnieuw waarderen.

Van denken naar voelen. Gevoelens mogen er zijn.

Meditatie zorgt voor een verschuiving van denken naar voelen. In plaats van een gevoel te gaan analyseren, erover na te denken en te piekeren, geef je er volledige ruimte aan en voel je het in je lichaam zonder oordeel.

Met je aandacht in het hier en nu aanwezig zijn.

Meditatie brengt je van ‘doen’ naar ‘zijn’, van automatische piloot naar beginnersgeest. Terwijl jouw gedachten in het drukke doen vaak naar het verleden en de toekomst gaan, brengt meditatie de geest in het hier en nu. Je bent opmerkzaam voor wat hier en nu aanwezig is. Door aandacht te geven aan de geuren, kleuren, geluiden rondom jou zonder er een betekenis aan te geven, kom je in contact met de beginnersgeest. Er komt ruimte voor verwondering.

Zicht krijgen op jouw gewoontepatronen en beseffen dat je een keuze hebt. Je kan patronen die niet goed voor je zijn doorbreken!

Regelmatig mediteren zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in bepaalde gewoontepatronen. Deze bewustwording geeft je de kans om bepaalde patronen te doorbreken.

Evenwichtiger communiceren. Jouw waarheid durven spreken.

Regelmatig mediteren helpt je om evenwichtiger te communiceren en om vaker jouw waarheid te spreken.

Op een niet-oordelende manier jouw gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en emoties verwelkomen.

Als je regelmatig mediteert, krijg je de vaardigheid onder de knie om zowel positieve als negatieve emoties te aanvaarden, om zowel aangename als onaangename lichamelijke sensaties te omarmen en om zowel positieve als negatieve gedachten in jouw hart te sluiten.

Contact maken met jouw behoeften.

Mediteren geeft je de kans om jouw dieper liggende behoeften te leren kennen en eraan tegemoet te komen.

Signalen van stress sneller herkennen en er op een gepaste manier mee omgaan.

Door te mediteren leer je jouw specifieke signalen van stress en sombere stemming sneller op te merken. Dit geeft je de mogelijkheid om sneller een heilzame actie te ondernemen.

In je kracht staan. Mededogen voor jezelf en anderen.

10. Meditatie brengt je in contact met én de kracht in jezelf én de compassie in jezelf. Het combineert duidelijke grenzen stellen en opkomen voor jezelf met mededogen voor jezelf en anderen.

Verhogen van jouw draagkracht en veerkracht.

Regelmatig mediteren verhoogt jouw draagkracht en veerkracht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.