Klinisch psycholoog

Welkom! Ik ben Aline, klinisch psycholoog en mindfulnesstrainer in Gent.

Je kan bij mij terecht voor consultaties of voor individuele mindfulnesstrainingen.

Mijn persoonlijk verhaal

Als verstandige hooggevoelige heb ik altijd een hekel gehad aan onrechtvaardigheid. Van kindsbeen af heb ik me vragen gesteld over de zin van het leven. Ik voelde me daar soms “alleen” in staan. Mijn functioneren werd positief of negatief beïnvloed door de sfeer die ergens hing. Ik nam het op voor anderen die het moeilijk hadden, maar vergat vaak om op te komen voor mezelf.

Het is met vallen en opstaan dat ik mijn hooggevoeligheid heb leren appreciëren en er, ondanks de nadelen en moeilijkheden, ook de voordelen van ben gaan inzien. De voordelen even op een rijtje: grotere opmerkzaamheid, empathie, creativiteit, verantwoordelijkheidsgevoel, betrouwbaarheid, eerlijkheid, vredelievendheid, diepgang, gevoel voor humor, idealisme,…

Toen ik ongeveer 23 was (in 2002), begon ik te mediteren. De term “mindfulness” was toen nog niet in omloop. Ik beoefende vooral vipassanameditatie. Dit zorgde voor meer innerlijke rust en minder drukte in mijn hoofd. Ik kwam in contact met mijn behoeften, leerde om beter zorg te dragen voor mezelf en minder zelfdestructief te zijn. Ik was in de veronderstelling dat alles in mijn leven vanaf toen alleen nog maar de goede kant kon opgaan. De verlichting? Die lag als het ware om de hoek op mij te wachten (als welverdiende beloning voor mijn inzet en dagelijkse beoefening uiteraard :-)). Ik besefte toen nog niet ten volle dat gezondheid niet maakbaar is, dat ook meditatie-beoefenaars niet van tegenslagen en teleurstellingen gespaard blijven, dat het leven in het algemeen niet maakbaar is.

Je kan de golven niet voorkomen. Je kan enkel leren surfen. Jon Kabat-Zinn.

Helaas kreeg ik een paar jaar na de start van mijn meditatie-avontuur een chronische ziekte die gepaard gaat met chronische pijn. Het werd een uitdaging om te mediteren mét pijn die nooit weg is. Dankzij Vidyamala Burch vond ik een manier om het gevecht tegen de pijn stop te zetten en de dagelijkse pijn zo goed en zo kwaad het kan te omarmen. Ik leerde om ook het secundaire leed (als reactie op de primaire pijn) in de vorm van wanhoop, onmacht, eenzaamheid,… te aanvaarden als het zich aandient en me er niet steeds volledig door te laten meeslepen.

Het beoefenen van mindfulness is hierin voor mij een zeer waardevol hulpmiddel geweest. Mijn expertise op dat vlak wil ik graag delen met jou.

Graag help ik jou omgaan met jouw hooggevoeligheid of chronische pijn. Dit doe ik via consultaties waarin ik de principes van mindfulness integreer of via mindfulnesstraining.

Mijn zoektocht naar meer stabiliteit

Omdat ik op emotioneel vlak meer stabiliteit zocht, ging ik in 2003 voor de eerste keer op tiendaagse retraite. Tien dagen bracht ik door in absolute stilte zonder enige vorm van afleiding (geen televisie, geen internet, geen gsm, geen leesvoer).
De dagen werden gevuld met het beoefenen van meditatie. Dagelijks mediteren werd sindsdien een gewoonte die zorgde (en nog steeds zorgt) voor meer rust in mijn hoofd, minder gepieker, het aanvaarden van zowel mijn positieve als negatieve emoties en het herontdekken van mijn talenten. Ik werd evenwichtiger, dankbaarder, stabieler en voelde me meer verbonden met mezelf, anderen en de natuur. Ik leerde meer afstand te nemen van destructief gedrag in mezelf en anderen. Na nog eens twee retraites van tien dagen (waarin ik vaak ook mijn innerlijke demonen in de ogen leerde kijken), volgde ik ook een acht-weken durende mindfulnesstraining. Naast meditatie-oefeningen, kwam ook de toepassing ervan in het dagelijkse leven aan bod.

In het dagelijks leven worden we immers vaak overprikkeld. Hoe kunnen we in een wereld waarin we overspoeld worden door (vaak beangstigende) informatie, waarin we elke dag keuzes moeten maken, waarin wegwerpbaarheid en vervangbaarheid normaal zijn geworden, toch contact maken met onze innerlijke bron? Hoe kunnen we op een authentieke manier in verbinding treden met anderen? Hoe kunnen we hoop behouden in een wereld die op zijn grondvesten davert? In een intensieve 8-wekentraining kom je dichter bij jouw ware zelf om van daaruit anderen oprecht te ontmoeten. Hoe? Dat lees je hier.

Mijn zoektocht naar meer zelfwaardering

Omdat ik altijd heel streng ben geweest voor mezelf, was het voor mij ook belangrijk om manieren te vinden om mezelf meer te waarderen en mezelf op mildere wijze toe te spreken. Hartmeditaties en compassiemeditaties werden voor mij een belangrijke aanvulling op de gewone mindfulness-meditaties. Zelfcompassie leerde me ook om meer zelfdiscipline te hebben en destructieve gedragspatronen sneller om te buigen, vaker te kiezen om bewust te antwoorden op een situatie in plaats van er impulsief op te reageren. Is het voor jou herkenbaar dat je vaak te streng bent voor jezelf en wil je graag de weg bewandelen naar meer zelfwaardering? Houden destructieve gedragspatronen je soms in hun greep? Is het moeilijk om dit om te buigen naar constructiever gedrag? Dan is mijn reeks “mindfulness, de stem van je hart” misschien wel iets voor jou.

De uitdaging van chronische pijn

Eind 2005 werd ik chronisch ziek en kreeg ik invaliderende chronische pijn (ik heb onder andere symptomatische Tarlov-cystes, chronisch blaaspijnsyndroom en dunne vezelneuropathie). Er was in het begin veel weerstand om met deze pijn te gaan zitten en te mediteren. Toen ik echter met mijn aandacht naar de pijn ging in plaats van ervan weg te lopen, merkte ik dat het wel degelijk mogelijk is om ontspanning te vinden te midden van de pijn (zonder de pijn te veroordelen en ook met behulp van medicatie en een aangepast voedingspatroon). Ik merkte dat ik steeds meer appreciatie kreeg voor de momenten waarop de pijn draaglijk is en dat ik opstoten, waarbij de pijn heviger is, gemakkelijker begon te aanvaarden (al is dat vaak nog steeds een hele uitdaging hoor. En soms komt het erop neer om ook de wanhoop die met mijn ziekte gepaard gaat te omarmen). Mindfulness helpt me om, ondanks de constante pijn, toch een min of meer evenwichtig leven te leiden (al zijn er natuurlijk ook dagen waarop ik volledig lam geslagen word door mijn ziekte). Als jij ook voor de uitdaging staat om te leven met chronische pijn en je graag begeleid wil worden in het omgaan hiermee, dan kan je de reeks “mindful omgaan met chronische pijn” bij me volgen.

Verder lezen over leven met meerdere chronische aandoeningen? Dat kan op mijn nieuwe blog: www.blaaspijn-Tarlov-dvn.com

Het respecteren van mijn grenzen

Omdat mijn grenzen, door ziekte, door trauma en door hooggevoeligheid, heel wat lager liggen dan die van anderen (en ik daardoor slechts een beperkt aantal uren per week kan werken), heb ik moeten leren een beter evenwicht te vinden tussen activiteiten die energie geven en activiteiten die energie vragen. Ik leerde om mijn signalen van stress steeds vroeger te herkennen, zodat ik tijdig heilzame actie kan ondernemen als stress zich aan het opbouwen is. Ik leerde dat ik in het geval van onvoorziene overweldigende omstandigheden (die voor veel extra stress zorgen), zelf extra ondersteuning nodig heb om er dan weer ten volle voor anderen te kunnen zijn. Wil jij graag meer zicht krijgen op jouw signalen van stress? Wil je beter onderscheid kunnen maken tussen positieve en negatieve prikkels? Wil jij meer evenwicht vinden tussen wat energie vraagt en wat energie geeft? Dan kan je de reeks “mindful omgaan met stress” bij me volgen.

Ik hoop dat mijn verhaal een inspiratiebron voor je is om op weg te gaan naar een meer mindfulle manier van in het leven staan, in authentieke verbinding met anderen.

Opleiding

In 2003 studeerde ik af als klinisch psycholoog aan de Universiteit van Gent
(erkenningsnummer bij de psychologencommissie: 792107507).
In de periode 2010-2011 volgde ik de opleiding ‘psychodrama’ aan het Centrum voor
psychodrama en psychotherapie in Pittem.
Daarnaast ben ik ook gecertificeerd mindfulnesstrainer (opgeleid door het Instituut voor aandacht en mindfulness in Heusden). Ik volgde ook de compassietraining, de opleiding tot kindertrainer mindfulness, tal van meditatiedagen en workshops.

Missie

Sinds 2014 breng ik in mijn praktijk anderen in contact met de heilzame ervaring van mindfulness en heb hierbij ook aandacht voor de mogelijke obstakels die kunnen opduiken.
Op die manier begeleid ik mensen in hun innerlijke tocht naar meer zelfwaardering en zelfinzicht.
Ook reik ik mensen, die net als ik oog in oog staan met de uitdaging van chronische pijn, manieren aan om met hun ziekte om te gaan en ondersteun hen in hun rouwproces (meer over dit rouwproces kan je lezen op mijn blog: klik hier).

Voor mij gaan meditatie, creativiteit, zelfontplooiing, zelfaanvaarding en reflectie hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *