Mindful omgaan met pijn

Vierdelige reeks: mindful omgaan met chronische pijn.

Inhoud
Het onderzoek ‘Pain in Europe’ bracht in 2004 aan het licht dat één 
op vijf mensen in Europa met aanhoudende en langdurige pijn leeft.
Zelf ben ik één van hen. Vidyamala Burch, ook mindfulnesstrainer en chronisch 
pijnpatiënt, beschrijft in haar boek ‘Aandacht voor pijn’ hoe mindfulness haar helpt 
om met chronische pijn te leven.

Via mindfulness kan je leren om de primaire lichamelijke pijn te aanvaarden en er geen extra lijden (secundaire pijn) aan toe te voegen.
De primaire pijn is het feitelijke onprettige gevoel in het lichaam op enig moment. In het geval van chronische pijn is dit onprettige gevoel continu aanwezig. 
De secundaire pijn omvat emoties als angst, kwaadheid, verdriet, frustratie ten gevolge van de pijn; het omvat op lichamelijk vlak de exta spanning die vaak ontstaat rondom het pijnlijke gebied; het omvat negatieve gedachten m.b.t. de pijn. 
Door je manier van omgaan met de pijn te veranderen, ontwikkel je een groter mentaal evenwicht en meer veerkracht in moeilijke momenten. Je krijgt opnieuw grip op jouw leven en toekomst!

Via mindfulness leer je opnieuw naar je mogelijkheden kijken, ondanks je beperkingen.

Mindfulness neemt de lichamelijke pijn op zich niet weg en is geen vervanging voor medicatie. Het helpt je om op een andere manier om te gaan met de pijn, om de pijn een plaats te geven in je leven. Het helpt je om de pijn op een andere manier te beleven en zo te verzachten waar mogelijk.

Waarom bij mij?
Wat mij onderscheidt van andere psychologen die ondersteuning bieden aan mensen met chronische pijn, is dat ik zelf een chronische systeemziekte heb die gepaard gaat met chronische pijn. Met andere woorden: ik wéét hoe het is om

  • elke seconde van de dag pijn te hebben
  • met beperkingen te leven
  • zeer lage grenzen te hebben
  • wanhopig te zijn bij nieuwe symptomen, een opstoot of achteruitgang
  • ondanks pijnmedicatie nog steeds pijn te ervaren
  • ‘s nachts wakker te worden van de pijn
  • soms moedeloos te worden van de pijn en de beperkingen die dit met zich meebrengt
  • te doen alsof ik geen pijn heb omdat ik niet wil dat anderen me een zeur vinden

    Terzelfdertijd weet ik hoe het is om
  • elke dag opnieuw de keuze te maken om dankbaar te zijn voor wat er wel is
  • elk beter moment te koesteren
  • te willen leven en beleven ondanks de pijn
  • binnen de grenzen van mijn mogelijkheden toch te doen wat ik graag doe en waar ik goed in ben
  • tijdens meditatie mijn onmacht, kwaadheid, verdriet en angst, te verwelkomen en omarmen
  • te doseren
  • mijn leven niet te laten beheersen door de pijn, al is dat niet elke dag even 
    gemakkelijk
  • mijn waardigheid te behouden ondanks mijn beperkingen
  • voor mensen te kiezen die de kracht in me zien ondanks de pijn
  • de nood te voelen anderen te sensibiliseren
  • te blijven geloven in en hopen op beterschap
  • via mindfulness oog te hebben voor de kleine dingen die het leven de moeite waard maken
  • mijn ziekte te aanvaarden (al lukt dat op sommige dagen beter dan op andere)
  • met behulp van mindfulness mijn mentaal evenwicht te behouden ondanks de pijn
  • me niet blind te staren op mijn beperkingen en me te richten op mijn mogelijkheden
    -…

Ik neem jouw verhaal ernstig en neem de tijd om te luisteren zonder oordeel. 
Ik behandel jou niet als ‘zieke’ maar als een persoon met mogelijkheden en beperkingen.
Ik sta garant voor een menselijke aanpak in een sfeer van gelijkwaardigheid.

Voor wie?
Voor alle mensen met chronische lichamelijke pijn. Voor alle mensen die een ziekte 
hebben die met chronische pijn gepaard gaat.

Hoe?
In deze reeks komen een aantal basisoefeningen uit de mindfulnesstraditie aan bod. 
Daarnaast zijn er specifieke opdrachten en oefeningen die je helpen in het omgaan 
met chronische pijn.
Je leert jouw grenzen beter kennen en aanvaarden via energiemanagement.
Je leert jezelf te aanvaarden, met jouw beperkingen en mogelijkheden. Kortom, je leert hoe je
mét pijn jouw leven toch weer in handen kan nemen!
Er is geen voorkennis vereist.

Na de training zijn opvolgconsultaties mogelijk.

Praktisch

INDIVIDUELE TRAINING

  • kostprijs: Je betaalt 60 euro per sessie van 1,5u. Je kan de frequentie zelf bepalen (wekelijks, tweewekelijks, driewekelijks). In totaal zijn er vier sessies. Nadien zijn opvolgconsultaties mogelijk.
  • Inbegrepen: syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te 
    oefenen. Optioneel kunnen audiodownloads met meditaties (of gewone cd’s of mp3) aangekocht worden.
  • Wanneer? Individuele sessies zijn mogelijk op maandagmiddag of donderdagmiddag of op woensdagochtend.
  • Je kan inschrijven door een mailtje te sturen naar praktijkdeberg@hotmail.com of door een reactie te sturen via de contactpagina van deze site.
    Gelieve bij inschrijving te vermelden op welk moment je graag komt. Ook graag vermelden of je de downloads, de CD’s of de MP3-cd met meditaties wil bestellen. 
    Samen bepalen we dan de data. Je ontvangt ook nog een mailtje met praktische info.
  • informeer bij jouw mutualiteit of zij een tegemoetkoming voor ondersteuning door een klinisch psycholoog of voor mindfulnesstrainingen voorzien.

GROEPSTRAINING

  • kostprijs: 135€ voor vier sessies van 2u.
  • Inbegrepen:
    • syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te
      oefenen.
    • audiodownloads met meditaties (of gewone cd’s of mp3)
  • Data: wekelijks op woensdagvoormiddag van 9u30 tot 11u30
    • 04-09-2019
    • 11-09-2019
    • 18-09-2019
    • 25-09-2019
  • Informeer bij jouw mutualiteit of zij een tegemoetkoming voor ondersteuning door een klinisch psycholoog of voor mindfulnesstraining voorzien.

Meer lezen?

  • Aandacht voor pijn. Door mindfulness gelukkig leven met chronische pijn. Vidyamala Burch.
  • over het rouwproces bij chronische ziekte: klik hier