Home consultatie Mindfulness: wat? Mindfulness: aanbod vrouwencirkel Blog Contact Wie ben ik? Links
© Aline Serverius, 2014
Praktijk De Berg
Wat is mindfulness?
Mindful zijn wil zeggen dat je je bewust bent van wat je doet, dat je het met aandacht doet, en dit op een niet-oordelende manier. Zo kan je jezelf in het huidige moment brengen. Vaak leven we op automatische piloot. We staan op, wassen ons, trekken onze kleren aan, ontbijten,… terwijl we met onze gedachten al bij de activiteiten van de komende dag zijn. Op die manier hebben we niet echt aandacht voor de smaak van onze boterham, het gevoel van het water op onze huid tijdens het douchen, het geluid van de fluitende vogels terwijl we naar het werk fietsen,… Mindfulness helpt ons opnieuw contact te maken met het hier en nu. Mindfulnesstraining is een wetenschappelijk onderbouwde methode om stress te verminderen en op een andere manier te leren omgaan met klachten als pijn, angst, onzekerheid, piekeren, twijfel, vermoeidheid, somberheid,... Mindfulness neemt deze klachten op zich niet weg maar reikt je oefeningen en technieken aan om de stress als gevolg van deze klachten het hoofd te bieden en er een zekere rust en ontspanning in te vinden. Hierdoor kan de vicieuze cirkel van gedachten, emoties en gewaarwordingen die bij de klachten horen, doorbroken worden. Je hoeft echter geen klachten te hebben om baat te hebben bij mindfulness. Mindfulness is er voor iedereen die wil vertragen en meer levensvreugde wil ervaren. Uit onderzoek is gebleken dat het regelmatig beoefenen van mindfulness een positieve invloed heeft op het welbevinden, het concentratievermogen, de kwaliteit van slaap, de ervaring van pijn, de weerstand en de bloeddruk.