- Data najaar 2017:- Data najaar 2017:
Home consultatie Mindfulness: wat? Mindfulness: aanbod vrouwencirkel Blog Contact Wie ben ik? Links
© Aline Serverius, 2014
Praktijk De Berg
Driedelige reeks: omgaan met chronische pijn. Inhoud Het onderzoek ‘Pain in Europe’ bracht in 2004 aan het licht dat één op vijf mensen in Europa met aanhoudende en langdurige pijn leeft. Zelf ben ik één van hen. Vidyamala Burch, ook mindfulnesstrainer en chronisch pijnpatiënt, beschrijft in haar boek ‘Aandacht voor pijn’ hoe mindfulness haar helpt om met chronische pijn te leven. Via mindfulness kan je leren om de primaire lichamelijke pijn te aanvaarden en er geen extra lijden (secundaire pijn) aan toe te voegen. De primaire pijn is het feitelijke onprettige gevoel in het lichaam op enig moment. In het geval van chronische pijn is dit onprettige gevoel continu aanwezig. De secundaire pijn omvat emoties als angst, kwaadheid, verdriet, frustratie ten gevolge van de pijn; het omvat op lichamelijk vlak de exta spanning die vaak ontstaat rondom het pijnlijke gebied; het omvat negatieve gedachten m.b.t. de pijn. Door je manier van omgaan met de pijn te veranderen, ontwikkel je een groter mentaal evenwicht en meer veerkracht in moeilijke momenten. Je krijgt opnieuw grip op jouw leven en toekomst! Via mindfulness leer je opnieuw naar je mogelijkheden kijken, ondanks je beperkingen. Mindfulness neemt de lichamelijke pijn op zich niet weg en is geen vervanging voor medicatie. Het helpt je om op een andere manier om te gaan met de pijn, om de pijn een plaats te geven in je leven. Het helpt je om de pijn op een andere manier te beleven en zo te verzachten waar mogelijk. Voor wie? Voor alle mensen met chronische lichamelijke pijn. Voor alle mensen die een ziekte hebben die met chronische pijn gepaard gaat. Hoe? In deze reeks komen een aantal basisoefeningen uit de mindfulnesstraditie aan bod. Daarnaastzijn er specifieke opdrachten en oefeningen die je helpen in het omgaan met chronische pijn. We leren onze grenzen beter kennen en aanvaarden. We doen aan energiemanagement. We leren onszelf te aanvaarden, met onze beperkingen. Kortom, we leren hoe we mét pijn ons leven toch weer in handen kunnen nemen! Er is geen voorkennis vereist. Na de groepstraining of individuele training zijn opvolgconsultaties mogelijk. Praktisch GROEPSTRAINING: - Data voorjaar 2018: reeks 1 (10u - 12u) reeks 2 (10u-12u) - vr 23-02-2018 - vr 18-05-2018 - vr 02-03-2018 - vr 25-05-2018 - vr 09-03-2018 - vr 01-06-2018 - kostprijs: 90 euro voor de volledige reeks - Inbegrepen: syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te oefenen. Optioneel kunnen audiodownloads (of een mp3-cd of gewone cd’s) met meditaties aangekocht worden. - Je kan inschrijven door minstens één week voor aanvang van de reeks een mailtje te sturen naar praktijkdeberg@hotmail.com. Gelieve bij de inschrijving te vermelden of je ook de downloads, de CD’s of de MP3-cd met meditaties wil bestellen. Je krijgt dan een mailtje terug met praktische info en betalingsgegevens. Na betaling van het inschrijvingsgeld is jouw inschrijving definitief. INDIVIDUELE TRAINING Je kan deze training ook individueel volgen. - kostprijs: Je betaalt 60 euro per sessie van 1,5u. Je kan per les betalen en de frequentie zelf bepalen (wekelijks, tweewekelijks, driewekelijks) - Inbegrepen: syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te oefenen. Optioneel kunnen audiodownloads met meditaties (of gewone cd’s of mp3) aangekocht worden. - Wanneer? Individuele sessies zijn mogelijk op maandag, donderdag of op woensdagochtend. - Je kan inschrijven door een mailtje te sturen naar praktijkdeberg@hotmail.com. Gelieve bij inschrijving te vermelden op welk moment je graag komt. Ook graag vermelden of je de downloads, de CD’s of de MP3-cd met meditaties wil bestellen. Samen bepalen we dan de data. Je ontvangt ook nog een mailtje met praktische info. Meer lezen? - Aandacht voor pijn. Door mindfulness gelukkig leven met chronische pijn. Vidyamala Burch. - over individuele begeleiding bij pijn: klik hier - over het rouwproces bij chronische ziekte: klik hier