Mindful omgaan met pijn (4 sessies)

Vierdelige reeks: mindful omgaan met chronische pijn.

Voor wie?
Heb je net als ik chronische pijn? Ben je op zoek naar manieren om jouw levenskwaliteit te verbeteren? Wil je graag leren hoe je ontspanning kan vinden te midden van de pijn? Dan is deze reeks iets voor jou!

Als voorproefje kan je mijn GRATIS minireeks op Youtube bekijken. In deze minireeks leg ik in vier korte video’s uit hoe meditatie je kan helpen in het omgaan met chronische pijn, wat je wel en niet kan verwachten van meditatie en welke vormen van weerstand je tegen kan komen. In de vijfde video nodig ik je uit om samen met mij te mediteren (een meditatie speciaal voor mensen met chronische pijn).

Inhoud

Deze vierdelige reeks is een combinatie van oefeningen en inzichten uit de 8-wekentraining mindfulness en van oefeningen, inspirerende teksten en theorie uit het boek “aandacht voor pijn” van Vidyamala Burch (mindfulnesstrainer en chronisch pijnpatiënt).

Door je manier van omgaan met de pijn te veranderen, ontwikkel je een groter mentaal evenwicht en meer veerkracht in moeilijke momenten. Je wordt ondersteund in het rouwproces waarbij je afscheid neemt van je gezonde zelf en je jouw leven mét pijn leert aanvaarden.

Via mindfulness leer je opnieuw naar je mogelijkheden kijken, ondanks je beperkingen. Je leert jouw grenzen te respecteren, ontspanning te vinden te midden van de pijn en jouw levensritme aan te passen aan jouw ziekte. (Ook de weerstand om jouw leven te moeten aanpassen aan jouw ziekte is welkom!).

Je leert om jouw onmacht, kwaadheid, verdriet en angst te verwelkomen en te omarmen zodat er ook meer ruimte komt voor dankbaarheid, vreugde, hoop, enthousiasme… Je leert jouw waardigheid te behouden ondanks jouw beperkingen en leert om te doseren zodat je binnen de grenzen van jouw mogelijkheden toch kan doen wat je graag doet en waar je goed in bent.

Mindfulness neemt de lichamelijke pijn op zich niet weg en is geen vervanging voor medicatie. Het helpt je om op een milde en vriendelijke manier om te gaan met de pijn (want vechten tegen de pijn brengt vaak meer ongemak). Het helpt je om jouw levenskwaliteit te verbeteren en een nieuw evenwicht te vinden.

Hoe?

In deze reeks komen een aantal basisoefeningen uit de mindfulnesstraditie aan bod.

Daarnaast zijn er specifieke opdrachten en oefeningen die je helpen in het omgaan met chronische pijn: ademhalingsoefeningen, meditaties, bewegingsoefeningen, energiemanagement,… Het delen van ervaringen vormt ook een belangrijk onderdeel van deze training, zonder dat er een oordeel wordt geveld, zonder dat er vergeleken wordt. Daarnaast omvat de training ook wat theoretische achtergrond: je leert over het rouwproces dat je doormaakt als je ziek wordt, over de vicieuze cirkel van over- en onderactiviteit waarin je terecht kan komen, over primaire en secundaire pijn enz. en krijgt ook telkens de kans om iets te vertellen over jouw eigen beleving op deze vlakken. Ook inspirerende verhalen en teksten hebben hun plaats in deze training.

Er is geen voorkennis vereist.

Je kan deze training in groep volgen (data: zie “groepstraining” onderaan deze pagina) of individueel.

Omwille van Corona kunnen individuele sessies hier in de praktijk plaatsvinden (mét mondmasker) of via videogesprek.

Na de training zijn opvolgconsultaties mogelijk.

Praktisch

INDIVIDUELE TRAINING

• kostprijs: Je betaalt 60 euro per sessie van 1,5u. Je kan de frequentie zelf bepalen (wekelijks, tweewekelijks, driewekelijks). In totaal zijn er vier sessies. Nadien zijn opvolgconsultaties mogelijk.
  • Sommige mutualiteiten voorzien een tegemoetkoming voor begeleiding door een erkend klinisch psycholoog (aangesloten bij de psychologencommissie en in het bezit van een visumnummer). Informeer bij jouw ziekenfonds welke vorm van tegemoetkoming zij voorzien en vraag aan hen een formulier waarop ik de consultaties kan invullen. Partena ziekenfonds betaalt bijvoorbeeld 20€ per sessie terug in het geval van chronische pijn, en dit voor twaalf sessies. Meer lezen? http://vlaamspatientenplatform.be/_plugin/ckfinder/userfiles/files/2018%20Overzichtstabel%20terugbetaling%20psychotherapie_def(3).pdf
  • Inbegrepen: syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te
    oefenen. Optioneel kunnen audiodownloads met meditaties (of gewone cd’s of mp3) aangekocht worden.
  • Wanneer? Individuele sessies zijn mogelijk op maandagmiddag (vroege namiddag), dinsdagochtend, woensdagochtend of donderdagmiddag.
  • Indien je je moeilijk kan verplaatsen naar de praktijk, kunnen de sessies ook via skype plaatsvinden.
  • Je kan inschrijven door een mailtje te sturen naar praktijkdeberg@hotmail.com of door een reactie te sturen via de contactpagina van deze site.
    Gelieve bij inschrijving te vermelden op welk moment je graag komt. Ook graag vermelden of je de downloads, de CD’s of de MP3-cd met meditaties wil bestellen.
    Samen bepalen we dan de data. Je ontvangt ook nog een mailtje met praktische info.

GROEPSTRAINING

• kostprijs: 135€ voor vier sessies van 2u.
  • Inbegrepen:
    • syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te
      oefenen.
    • audiodownloads met meditaties (of gewone cd’s of mp3)
  • Data: wekelijks op woensdagvoormiddag van 9u30 tot 11u30
  • reeks april-mei 2021:
    • 28-4-2021
    • 05-05-2021
    • 12-05-2021
    • 19-05-2021
  • Locatie: omwille van Corona zal deze reeks online plaatsvinden. Doe mee vanuit jouw huiskamer.
  • Informeer bij jouw mutualiteit of zij een tegemoetkoming voor ondersteuning door een klinisch psycholoog of voor mindfulnesstraining voorzien.

Meer lezen?

• Aandacht voor pijn. Door mindfulness gelukkig leven met chronische pijn. Vidyamala Burch.
  • over het rouwproces bij chronische ziekte: klik hier