Mindful omgaan met pijn (4 sessies)

Vierdelige reeks: mindful omgaan met chronische pijn.

Inhoud
Het onderzoek ‘Pain in Europe’ bracht in 2004 aan het licht dat één 
op vijf mensen in Europa met aanhoudende en langdurige pijn leeft.
Zelf ben ik één van hen. Vidyamala Burch, ook mindfulnesstrainer en chronisch 
pijnpatiënt, beschrijft in haar boek ‘Aandacht voor pijn’ hoe mindfulness haar helpt 
om met chronische pijn te leven. Deze vierdelige lessenreeks is een combinatie van oefeningen inzichten en psycho-educatie uit het boek van Vidyamala Burch en oefeningen, inzichten en psycho-educatie uit de 8-wekentraining mindfulness.

Door je manier van omgaan met de pijn te veranderen, ontwikkel je een groter mentaal evenwicht en meer veerkracht in moeilijke momenten. Je wordt ondersteund in het rouwproces waarbij je afscheid neemt van je gezonde zelf en je jouw leven mét pijn leert aanvaarden.

Via mindfulness leer je opnieuw naar je mogelijkheden kijken, ondanks je beperkingen. Je leert jouw grenzen te respecteren, ontspanning te vinden te midden van de pijn en jouw levensritme aan te passen aan jouw ziekte. (Ook de weerstand om jouw leven te moeten aanpassen aan jouw ziekte is welkom!).

Mindfulness neemt de lichamelijke pijn op zich niet weg en is geen vervanging voor medicatie. Het helpt je om op een milde en vriendelijke manier om te gaan met de pijn (want vechten tegen de pijn brengt vaak meer ongemak). Het helpt je om jouw levenskwaliteit te verbeteren en een nieuw evenwicht te vinden.

Waarom bij mij?
Wat mij onderscheidt van andere psychologen die ondersteuning bieden aan mensen met chronische pijn, is dat ik zelf een chronische systeemziekte heb die gepaard gaat met chronische pijn.

Misschien herken je het wel: dat je vroeger erg kon genieten van een stevige wandeling of een verre fietstocht. Misschien hield je net als ik ook van reizen, vond je het fantastisch om cultuur op te snuiven op onbekend terrein, om plaatselijke gerechten te proeven en te zwemmen in een onstuimige zee. Misschien herinner je je nog dat slapen heilzaam was en je uitgerust en zonder pijn aan een nieuwe dag begon. Misschien hield je van uitgaan en dansen tot in de vroege uurtjes..

En toen was daar die dag dat jouw lichaam het liet afweten, dat het pijn begon te doen. En nog het ergst van al, dat die pijn nooit meer verdween. Je moest je aanpassen aan deze nieuwe situatie, andere manieren zoeken om te ontspannen (of beter gezegd: om ontspanning te vinden te midden van de pijn). Misschien heb je jouw weg daarin al een beetje gevonden. Misschien blijft het moeilijk, blijf je verbitterd omdat je geen lange wandelingen, verre fietstochten of avontuurlijke reizen meer kan maken (of dat je dit misschien wel nog kan maar dan mét pijn, of mét een hevige weerslag nadien).

Misschien blijf je je verzetten tegen de nieuwe realiteit van te moeten leven met pijn of ongemak. Dat is niet meer dan menselijk. Ook ik kan de pijn en de beperkingen (ook op vlak van voeding bijvoorbeeld) die mijn ziekte met zich meebrengt, niet altijd aanvaarden. En bij aanvang van mijn ziekte voelde ik weerstand om te mediteren, te gaan zitten mét de pijn, er met mijn aandacht naartoe te gaan.

Toen ik echter met mijn aandacht naar de pijn ging in plaats van ervan weg te lopen, merkte ik dat het wel degelijk mogelijk is om ontspanning te vinden te midden van de pijn (zonder de pijn te veroordelen). Ik merkte dat ik steeds meer appreciatie kreeg voor de momenten waarop de pijn draaglijk is en dat ik opstoten, waarbij ik een dag of een paar dagen mijn bed niet uit kan van de pijn, gemakkelijker begon te aanvaarden. Ik werd milder naar mezelf toe.

Misschien ben je ziek en ben je dan ook nog eens heel streng naar jezelf toe. Misschien leg je de lat nog steeds hoog voor jezelf. Misschien vergelijk je jezelf met gezonde mensen en voel je jezelf telkens weer falen omdat je lichamelijk niet kan wat zij kunnen. Mindfulness brengt meer mildheid naar jezelf toe, geeft je de kans jouw grenzen (die nu eenmaal lager liggen dan die van gezonde mensen) te respecteren en je levensritme aan te passen aan jouw ziekte.

Je leert om jouw onmacht, kwaadheid, verdriet en angst te verwelkomen en te omarmen zodat er ook meer ruimte komt voor dankbaarheid, vreugde, hoop, enthousiasme… Je leert jouw waardigheid te behouden ondanks jouw beperkingen en leert om te doseren zodat je binnen de grenzen van jouw mogelijkheden toch kan doen wat je graag doet en waar je goed in bent.

Mindfulness ondersteunt je ook in het rouwproces, het proces waarbij je afscheid neemt van jouw leven zonder pijn, waarbij je jouw nieuwe realiteit in de ogen durft te kijken om uiteindelijk een nieuw evenwicht te vinden, met beperkingen, maar ook met mogelijkheden!

Ik neem jouw verhaal ernstig en neem de tijd om te luisteren zonder oordeel. 
Ik behandel jou niet als ‘zieke’ maar als een persoon met mogelijkheden en beperkingen.
Ik sta garant voor een menselijke aanpak in een sfeer van gelijkwaardigheid.

NIEUW!: Bekijk op Youtube mijn GRATIS minireeks over het omgaan met chronische pijn, hoe meditatie je daarbij kan helpen, en hoe je jouw eventuele weerstand tegenover meditatie kan verminderen zodat ook jij de positieve effecten van meditatie op jouw pijnbeleving kan ervaren. Deze reeks bestaat uit vijf video’s. In de vijfde video begeleid ik een meditatie, speciaal voor mensen met chronische pijn, en nodig ik je uit om samen met mij te mediteren.

Voor wie?
Voor alle mensen met chronische lichamelijke pijn. Voor alle mensen die een ziekte 
hebben die met chronische pijn gepaard gaat.

Hoe?
In deze reeks komen een aantal basisoefeningen uit de mindfulnesstraditie aan bod. 
Daarnaast zijn er specifieke opdrachten en oefeningen die je helpen in het omgaan 
met chronische pijn: ademhalingsoefeningen, meditaties, bewegingsoefeningen, energiemanagement,… Een belangrijk luik van deze training is psycho-educatie: je leert over het rouwproces dat je doormaakt als je ziek wordt, over de vicieuze cirkel van over- en onderactiviteit waarin je terecht kan komen, over primaire en secundaire pijn enz. Ook inspirerende verhalen en teksten hebben hun plaats in deze training.
Er is geen voorkennis vereist.

Je kan deze training in groep volgen (data: zie “groepstraining” onderaan deze pagina) of individueel.

Omwille van Corona kunnen individuele sessies hier in de praktijk plaatsvinden (mét mondmasker) of via videogesprek.

Na de training zijn opvolgconsultaties mogelijk.

Praktisch

INDIVIDUELE TRAINING

  • kostprijs: Je betaalt 60 euro per sessie van 1,5u. Je kan de frequentie zelf bepalen (wekelijks, tweewekelijks, driewekelijks). In totaal zijn er vier sessies. Nadien zijn opvolgconsultaties mogelijk.
  • Sommige mutualiteiten voorzien een tegemoetkoming voor begeleiding door een erkend klinisch psycholoog (aangesloten bij de psychologencommissie en in het bezit van een visumnummer). Informeer bij jouw ziekenfonds welke vorm van tegemoetkoming zij voorzien en vraag aan hen een formulier waarop ik de consultaties kan invullen. Partena ziekenfonds betaalt bijvoorbeeld 20€ per sessie terug in het geval van chronische pijn, en dit voor twaalf sessies. Meer lezen? http://vlaamspatientenplatform.be/_plugin/ckfinder/userfiles/files/2018%20Overzichtstabel%20terugbetaling%20psychotherapie_def(3).pdf
  • Inbegrepen: syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te 
    oefenen. Optioneel kunnen audiodownloads met meditaties (of gewone cd’s of mp3) aangekocht worden.
  • Wanneer? Individuele sessies zijn mogelijk op maandagmiddag (vroege namiddag), dinsdagochtend, woensdagochtend, donderdagmiddag of zaterdagochtend.
  • Indien je je moeilijk kan verplaatsen naar de praktijk, kunnen de sessies ook via skype plaatsvinden.
  • Je kan inschrijven door een mailtje te sturen naar praktijkdeberg@hotmail.com of door een reactie te sturen via de contactpagina van deze site.
    Gelieve bij inschrijving te vermelden op welk moment je graag komt. Ook graag vermelden of je de downloads, de CD’s of de MP3-cd met meditaties wil bestellen. 
    Samen bepalen we dan de data. Je ontvangt ook nog een mailtje met praktische info.

GROEPSTRAINING

  • kostprijs: 135€ voor vier sessies van 2u.
  • Inbegrepen:
    • syllabus met aanwijzingen en stappenplannen om thuis verder te
      oefenen.
    • audiodownloads met meditaties (of gewone cd’s of mp3)
  • Data: wekelijks op dinsdagvoormiddag van 9u30 tot 11u30
  • reeks voorjaar 2021:
    • 13-01-2021
    • 20-01-2021
    • 03-02-2021
    • 10-02-2021
  • Informeer bij jouw mutualiteit of zij een tegemoetkoming voor ondersteuning door een klinisch psycholoog of voor mindfulnesstraining voorzien.

Meer lezen?

  • Aandacht voor pijn. Door mindfulness gelukkig leven met chronische pijn. Vidyamala Burch.
  • over het rouwproces bij chronische ziekte: klik hier