FAQ

Welke vorm van psychologische begeleiding wordt terugbetaald?

  • Er zijn wel heel wat mutualiteiten (Partena, Bond Moyson, OZ, …) die een tegemoetkoming geven voor begeleiding door een erkend klinisch psycholoog (ik ben naast mindfulnesstrainer ook klinisch psycholoog, erkend door de Psychologencommissie en lid van Psychologenkring Gent). Meer info vind je hier. Informeer bij jouw ziekenfonds en breng het juiste formulier mee zodat je een deel van jouw sessies terugbetaald kan krijgen.
  • Voor wie het financieel moeilijk heeft, reserveer ik één plaatsje per week aan een sociaal tarief. Je betaalt dan 50 euro in plaats van 60 euro voor een sessie van 1,5 u.
  • De overheid heeft een beperkt budget vrijgemaakt voor de terugbetaling van een beperkt aantal vormen van psychologische begeleiding. De terugbetaling wordt voorbehouden aan een specifieke doelgroep en er zijn enkele specifieke voorwaarden. Meer info hierover? Je leest het hier.

Waarom duurt een sessie mindfulness bij mij 2u15 en bij andere aanbieders van mindfulnesstrainingen 2u45? Waarom duurt een individuele sessie 1,5u?

  • Een groepssessie mindfulness duurt bij mij 2u15. Dat komt omdat ik met kleine groepjes (van maximum 5 personen) werk en er geen pauze is tijdens de lessen (al zijn er wel momenten voorzien om even de benen te strekken, even naar het toilet te gaan of een glaasje water te drinken dat ik je met veel plezier aanbied). Andere aanbieders werken met grote groepen van 10 tot 20 personen en voorzien een pauze in het midden van de les. Bij grote groepen is er meer tijd nodig om iedereen aan bod te kunnen laten komen (want af en toe zijn er momenten waarin ervaringen gedeeld worden). Daarom duurt een sessie bij andere aanbieders een halfuurtje langer. Als hooggevoelige kies ik er zelf bewust voor om met kleine groepjes te werken. Dit zorgt voor een gevoel van veiligheid en geborgenheid in een huiselijke sfeer. De 8-wekentraining is een gestandaardiseerd programma, maar elke trainer legt natuurlijk wel zijn of haar eigen accenten en heeft zijn of haar eigen achtergrond. Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk dat iedere deelnemer zijn/haar plaats kan innemen in de groep en zich volledig gehoord voelt, dat ieders ervaring welkom is en dat er een sfeer van gelijkwaardigheid is. Ook troostende verhalen, inspirerende teksten en mooie inzichten vormen een belangrijk onderdeel van mijn trainingen (zowel in de groepstraining als in de individuele training).
  • Individuele sessies mindfulness duren bij mij 1,5 u. Als er maar één persoon de training volgt, vraagt het delen van ervaringen minder tijd dan wanneer er meerdere personen aanwezig zijn. En op die manier blijft het ook betaalbaar om een individueel programma te volgen. Een aantal voordelen van een individuele training zijn dat je de frequentie zelf bepaalt, dat er meer ruimte is voor jouw persoonlijk verhaal, enz.