Over

Mijn verhaal

Was jij, net als ik, als kind al heel gevoelig? Was je soms bezorgd over dingen die voor anderen niets voorstelden? Bloeide je ook helemaal open in een harmonieuze, liefdevolle omgeving en kromp je ineen als er ruzie of conflict in jouw omgeving was? Kon je helemaal opgaan in een verhaal of spel en was de wereld soms een magische, wonderbaarlijke plek voor jou? Had jij hierdoor, net als ik, soms het gevoel “anders” te zijn?

Of kon je, net als ik, ook niet tegen onrechtvaardigheid en was je al van kindsbeen af bezig met de zin van het leven? Voelde jij je daar ook soms “alleen” in staan? Dan ben je waarschijnlijk ook hooggevoelig en kan mindfulness voor jou heel wat betekenen!

Of sta je net als ik ook voor de uitdaging om dagelijks te leven met chronische pijn? Ook in dat geval kan mindfulness helpen omdat het een positief effect heeft op de pijnbeleving!

Omdat ik geloof in de kracht van mindfulness en de weldadige effecten ervan zelf heb ondervonden, deel ik graag mijn expertise op dat vlak met anderen.

Nu eerst nog even wat meer over mezelf…

Het is met vallen en opstaan dat ik mijn hooggevoeligheid heb leren appreciëren en er de voordelen van ben beginnen inzien.

Het beoefenen van mindfulness is hierin voor mij een zeer waardevol hulpmiddel geweest.

Omdat ik op emotioneel vlak meer stabiliteit zocht, ging ik in 2004 voor de eerste keer op tiendaagse retraite. Tien dagen bracht ik door in absolute stilte zonder enige vorm van afleiding (geen televisie, geen internet, geen gsm, geen leesvoer).
De dagen werden gevuld met het beoefenen van meditatie. Dagelijks mediteren werd sindsdien een gewoonte die zorgde (en nog steeds zorgt) voor meer rust in mijn hoofd, minder gepieker, het aanvaarden van zowel mijn positieve als negatieve emoties en het herontdekken van mijn talenten. Ik werd evenwichtiger, dankbaarder, stabieler en voelde me meer verbonden met mezelf, anderen en de natuur. Na nog eens twee retraites van tien dagen volgde ik ook een acht-weken durende mindfulnesstraining waarin, naast meditatie-oefeningen, ook de toepassing ervan in het dagelijkse leven aan bod kwam. Sindsdien sta ik op een meer “mindfulle” manier in het leven en heeft dit een positieve invloed op mijn levenskwaliteit. Wil jij dit ook ervaren? Dan kan je bij mij terecht voor een intensieve 8-wekentraining die jouw leven een nieuwe, positieve wending kan geven! Hoe? Dat lees je hier.

Omdat ik altijd heel streng ben geweest voor mezelf, was het voor mij ook belangrijk om manieren te vinden om mezelf meer te waarderen en mezelf op mildere wijze toe te spreken. Hartmeditaties en compassiemeditaties werden voor mij een belangrijke aanvulling op de gewone mindfulness-meditaties. De harde stem (dat stemmetje in je hoofd dat dingen zegt als: ‘dit moet nog’, ‘dat moet nog’, ‘dat had je beter anders aangepakt’, ‘hoe kon je nu zo stom zijn?’ ) begon steeds meer plaats te ruimen voor de mildere stem in mezelf (dat stemmetje in je hoofd dat dingen zegt als: ‘je bent ok zoals je bent’ , ‘rust nu maar even voor je verder doet’, ‘dat heb je goed gedaan’ ). Is het voor jou herkenbaar dat je vaak te streng bent voor jezelf en wil je graag de weg bewandelen naar meer zelfwaardering? Dan is mijn reeks “mindfulness, de stem van je hart” misschien wel iets voor jou!

Eind 2005 werd ik chronisch ziek en kreeg ik chronische pijn (ik heb onder andere overdruksyndroom en chronisch blaaspijnsyndroom). Er was in het begin veel weerstand om met deze pijn te gaan zitten en te mediteren. Toen ik echter met mijn aandacht naar de pijn ging in plaats van ervan weg te lopen, merkte ik dat het wel degelijk mogelijk is om ontspanning te vinden te midden van de pijn (zonder de pijn te veroordelen). Ik merkte dat ik steeds meer appreciatie kreeg voor de momenten waarop de pijn draaglijk is en dat ik opstoten, waarbij ik een dag of een paar dagen mijn bed niet uit kan, gemakkelijker begon te aanvaarden. Mindfulness helpt me om, ondanks de constante pijn, toch een min of meer evenwichtig leven te leiden. Als jij ook voor de uitdaging staat om te leven met chronische pijn en je graag begeleid wil worden in het omgaan hiermee, dan kan je de reeks “mindful omgaan met chronische pijn” bij me volgen!

Omdat mijn grenzen, zowel door ziekte als door hooggevoeligheid, heel wat lager liggen dan die van anderen, heb ik moeten leren een beter evenwicht te vinden tussen activiteiten die energie geven en activiteiten die energie vragen. Ik leerde om mijn signalen van stress steeds vroeger te herkennen, zodat ik tijdig heilzame actie kan ondernemen als stress zich aan het opbouwen is. Wil jij ook op een andere manier leren omgaan met stress en een meer evenwicht vinden tussen wat energie vraagt en wat energie geeft? Dan kan je de reeks “mindful omgaan met stress” bij me volgen!

Ik hoop dat mijn verhaal een inspiratiebron voor je is om op weg te gaan naar een meer mindfulle manier van in het leven staan.

Opleiding

In 2003 studeerde ik af als klinisch psycholoog aan de Universiteit van Gent
(erkenningsnummer bij de psychologencommissie: 792107507).
In de periode 2010-2011 volgde ik de opleiding ‘psychodrama’ aan het Centrum voor
psychodrama en psychotherapie in Pittem.
Daarnaast ben ik ook gecertificeerd mindfulnesstrainer (opgeleid door het Instituut voor aandacht en mindfulness in Heusden). Ik volgde ook de compassietraining, de opleiding tot kindertrainer mindfulness, tal van meditatiedagen en workshops.

Missie
Sinds 2014 breng ik in mijn praktijk anderen in contact met de heilzame ervaring van mindfulness en heb hierbij ook aandacht voor de mogelijke obstakels die kunnen opduiken.
Op die manier begeleid ik mensen in hun innerlijke tocht naar meer zelfwaardering en zelfinzicht.
Ook reik ik mensen, die net als ik oog in oog staan met de uitdaging van chronische pijn, manieren aan om met hun ziekte om te gaan en ondersteun hen in hun rouwproces (meer over dit rouwproces kan je lezen op mijn blog: klik hier).

Omdat ik het belangrijk vind dat kinderen al vroeg leren dat hun emoties er mogen zijn, dat ze ok zijn zoals ze zijn, dat het mogelijk is om heilzame gedrags- en gewoontepatronen te ontwikkelen, dat rustmomenten belangrijk zijn, dat denken en voelen hand in hand gaan, dat ze hun creatief denken kunnen stimuleren,… volgde ik ook de opleiding tot kindertrainer mindfulness. Trainingen voor kinderen zullen terug een plaatsje in mijn aanbod krijgen van zodra de coronacrisis achter de rug is.

Voor mij gaan meditatie, creativiteit, zelfontplooiing, zelfaanvaarding en reflectie hand in hand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *